Zet in op wat wel kan!

Leestijd: 7 minuten.

Bureau voor fietsstimulering triple Joy bestaat dit jaar 5 jaar!

Om dit te vieren neem ik jullie dit jaar elke maand mee in de trends en ontwikkelingen op het gebied van de fiets. Hierin zal ik mijn kennis en ervaring met jullie delen en inspireren. Zo gaan nog meer mensen zien wat voor leuke dingen triple Joy (het centrale onafhankelijke punt voor fietsstimulering in de #ProvincieUtrecht) doet. 

Al 5 jaar heb ik als doel het meewerken aan het fietsplan van Nederland en meer mensen meer op de fiets. Hierin heb ik 1 trouwe opdrachtgever -> de fiets en zijn of haar (potentiële) gebruiker. Ik werk dus in dienst van de fiets. Klinkt misschien een beetje gek maar het is oh zo leuk! Hé dat is trouwens gelijk een mooi bruggetje naar dit eerste deel. Deze gaat namelijk over: de fiets van/naar de zaak.

De fiets van de zaak

De fiets van de zaak gonst al een tijdje door het land. Zowel bij werknemer als bij werkgever. Vorig jaar kreeg ik al diverse vragen binnen van werknemers die graag een fiets van de zaak wilden maar niet wilden wachten op de fiets van de zaak. Of die juist wel wilden wachten zodat ze concreet wisten wat het ging inhouden en hiermee hun werkgever verder het zadel in konden helpen. Maar ook werknemers die aangeven “Dat ga ik echt niet doen! Dan ben ik mijn reiskosten kwijt.” De werknemers en werkgevers heb ik met deze interne prikkel op weg geholpen met een op maat gemaakte e-paper “Help ik wil een e-bike!”.

Uit de gedragswetenschappen weten we dat er diverse prikkels zijn om mensen in beweging te brengen*. Deze prikkels kunnen intern of extern ontstaan. Een voorbeeld van zo’n externe prikkel is het Tesla verhaal. De overheid gaf een stimulans aan elektrische auto’s. Autoleverancier #Tesla maakte een grote sprong eind 2019 door de auto onder de lage bijtelling te houden en door de eind termijn wordt er schaarste gecreëerd.

“Na de recordverkoop vorige maand, waardoor de Tesla Model 3 met 30.029 exemplaren zelfs de bestverkochte auto van 2019 werd, leek elektrisch rijden onstuitbaar. Maar minder fiscaal voordeel heeft meteen effect op de verkoop. De top 10 wordt direct weer gedomineerd door benzine-auto’s, met de Volkswagen Polo voorop met 1700 verkochte exemplaren. Het aandeel van de elektrische auto is terug bij af: 1 procent van alle nieuwe auto’s”.

,,Het groene hart van de automobilist is vooral het fiscale hart van de automobilist. Bijna al die Tesla’s worden zakelijk geleast en dan telt vooral de laagste bijtelling’’, zegt Tom Huyskens van autobrancheorganisatie #Bovag.

Zou best gaaf zijn als we dit effect ook voor de fiets(er) kunnen bereiken! Meer balans in de auto/fiets verhouding betekent dat een fiets als volwaardiger alternatief voor de auto kan dienen. En je krijgt er ook nog eens gelukkigere mensen van!

Wat betekent wat voor wie?

Verandering en ontwikkeling vraagt veel inzet. Tenminste als je een duurzame verandering in wilt zetten. Het is dan ook belangrijk om te kijken wat wil/kan wie en waarom? Maar ook wat levert het op? En hoe doen we dat #gezond #groen en #slim?

Er zijn binnen een traject altijd verschillende fases waarin mensen zich bevinden. Sommige werkgevers/werknemers zullen makkelijker de stap nemen omdat ze innovators zijn maar de grootste groep zit vaak in de ealy majority en late majority. Er is dan meer tijd, geld, energie nodig om het te laten kantelen. Maar als het dan kantelt ontstaat er wel in een keer een golf!

Het creëren van impact is iets waar we zelf sturing aan kunnen geven. Echter zijn we ons daar niet altijd bewust van. “Dat regelt HR toch?” “Waarom moet ik dat doen?” “De werknemers willen niet” “Eh tja dat mobiliteitsbeleid daar moeten we nog een keer wat mee”. Voor innovatie en impact heb je energie nodig. Zonder energie geen impact, geen ontwikkeling en in het ergste geval achteruitgang.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/20071209_ben_jij_een_early_adapter

Zijn er oplossingen voor?

Gelukkig wel. En zelfs hele leuke maar je moet er wel ruimte voor willen maken en jezelf af en toe ook recht in de ogen durven kijken. Fietsstimulering is een belangrijk component binnen een transitie en levert een directe bijdrage aan maatschappelijke thema’s, MVO, toename van leefbaarheid in de stad, klimaatverbetering, populariteit, gezondheid, vernieuwing etc.

Veel mensen zie ik altijd een beetje wazig kijken bij het woord fietsstimulering. Dus hierbij nog even uitgelegd. Zoals ik fietsstimulering zie. 

Wat is fietsstimulering?

Dit zijn alle activiteiten die ondernomen worden om fietsgebruik meer te stimuleren boven gemotoriseerd verkeer. Hierin wordt naast andere vervoersvormen de fiets als middel gestimuleerd. Zo maken we meer mensen meer enthousiast over het dagelijks gebruik van de fiets. Dus niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks.

Wat zijn concrete voorbeelden waarin het morgen al anders kan:

  • Plannen voor een nieuw mobiliteitsbeleid? Wie of wat is hiervoor nodig en hoe speelt de fiets hier een rol in?
  • Pakketten en brieven in de stad of dorp? Indien mogelijk laten vervoeren door een fietskoerier.
  • Webshop? Kan iemand het ook laten bezorgen door een fietskoerier.
  • In HR beleid al de koppeling met vitaliteitsprojecten en mobiliteitsbeleid?
  • Fiets van de zaak? Wanneer komt de fietsenmaker langs voor een check up.
  • Leuk uitje? Wie organiseert er een leuke lunch fietstocht?
  • etc.

Dus actief inspelen op het gedrag van mensen en deze verleiden om soms andere keuzes te maken. Voor het ontwikkelen van ander (reis)gedrag spelen meerdere onderdelen een rol. Denk aan gemeenten die gesprekken voeren met bedrijven die zich nieuw vestigen, werknemers die ergens anders gaan werken of wonen, uitbreiding van gezinnen etc. Gelukkig zijn er diverse hulpmiddelen beschikbaar om uitvoering te geven richting realisatie.

Denk aan de app #ikfiets of de infographic van het ministerie van I&W. Alleen je moet het wel doen. In de praktijk merk ik dat mensen dat lastig vinden omdat er al zoveel is en omdat er al zoveel moet. Gelukkig zijn ook daar weer oplossingen voor waar ik als Bike Buddy met mijn grote, diverse en kwalitatieve netwerk graag verder mee op weg help :-)!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Daarnaast dragen werkgevers zoals #ASR bij als Fietsambassadeur. Hiermee willen ze het goede voorbeeld geven en andere werkgevers inspireren. Zoek elkaar dus ook gewoon op. Vaak heeft de buurman of buurvrouw al een goede ervaring die je verder helpt.

Maar Jocelyn vertel eens samenvattend hoe loopt het nu naar een maand met die fiets van de zaak? Daar zijn we nu toch wel erg benieuwd naar 🙂

“Gisteren heb ik toevallig in een meet-up van fietsproffesionals diverse mensen hier over gesproken. De grote golf waar een beetje op gestuurd was blijft nog uit. Nog niet alle eindjes zijn goed aan elkaar geknoopt waardoor het nog niet storm loopt. Ook hiervoor is het belangrijk om het de tijd te geven, goed naar elkaar te luisteren, en te weten wanneer iets wel of niet werkt. Dan bereik je op een gegeven moment de triple helix**. Mijn bedrijf heet niet voor niets triple Joy ;-)!”

Volgende maand duiken we in de wereld van het fietsen in de winter. Mocht je leuke ideeën tips opmerkingen of suggestie’s hebben laat het weten. Ik neem het graag mee!

* De stimulus en respons theorie: een respons is een reactie van een organisme op een verandering in de uitwendige of inwendige omgeving. Deze prikkel wordt een stimulus genoemd. Veel organismen bezitten speciale organen die gevoelig zijn voor een prikkel: de zintuigen (bron:wikipedia).

* Dit is het drievoudigemodel van innovatie dat verwijst naar een reeks interacties tussen de academische wereld, de industrie en de overheid, om economische en sociale ontwikkelingen te bevorderen (bron:wikipedia).

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De campusbikes bij Sweco in de Bilt.