Leestijd: 8 minuten.

In deze meimaand heb heb ik de berichtgevingen in kranten en social media voor jullie afgesnuffeld. De fiets in combinatie met corona was hot en kwam op veel verschillende plekken voorbij. De fiets staat meer dan ooit hoog op de agenda. Niet alleen in Amersfoort, de provincie Utrecht en in Nederland maar zeer zeker ook in het buitenland! Aan de hand van een aantal voorbeelden neem ik je mee in deze fietsverhalen.

De fiets in Amersfoort

Veel bedrijven en ook de gemeenten zijn op dit moment bezig met de vertaling van de 1,5 meter regel in de openbare ruimte. Wat betekent dit voor voetgangers, fietsers en overig verkeer? Welke maatregelen kunnen we wel nemen en welke niet? Er zijn diverse oplossingen om hier invulling aan te geven. Een manier waarop je goed ruimte kunt maken op openbare plekken en de fietser kunt faciliteren is het openen van extra gratis fietsenstallingen. Zo vang je meer vliegen in één klap. Minder fietsen in de openbare ruimte, en een blije fietser!

  • Amersfoort faciliteert de fietsers met een extra gratis fietsenstalling op het Eemplein.

Ik benadruk het graag nog een keer maar mobiliteit is maatwerk! Elke wijk, stad, dorp of regio heeft een andere behoefte. Door hier goed onderzoek en analyse naar te doen kun je vaststellen wat wel en niet mogelijk is. Zo kan het dus zijn dat op plek A de fiets op de rijbaan een super goed idee is. Echter  het kan ook een minder goed idee zijn omdat bijvoorbeeld het snelheidsverschil te groot is. Daarnaast speelt gedrag een grote rol. Je niet veilig voelen is iets anders dan dat het niet veilig is. Maar denk ook aan communicatie. Is het een tijdelijke aanpassing?, waarom hier?, waarom doen we dit? etc.

  • Amersfoort gaat onderzoeken hoe en of ze fiets- en wandelpaden coronaproef kunnen maken.

Gelukkig zie ik ook steeds meer mensen die zich bewust worden van zijn of haar eigen gezondheid. Door thuiswerken zijn mensen soms wat aangekomen, voelen een grotere druk, zitten meer dan dat ze in beweging zijn of kunnen niet doen wat ze anders doen. Hierdoor zie je dat mensen middelen inzetten om doelen te halen of acties ondernemen om weer meer te bewegen.

In mei fietste ik langs een grote schaatswinkel die in de zomer skeelers verkoopt. Er stond een dikke rij buiten. De mensen wilden skeelers aanschaffen zodat ze toch even lekker buiten konden sporten en genieten van de natuur. 

Ook de fietsenwinkels doen goede zaken en de verkoop trok enorm aan. 

  • Niet op vakantie dan maar een nieuwe fiets.

De fiets in de provincie Utrecht

Provincie Utrecht wil graag de inwoners betrekken en vraagt naar hun reisgedrag vóór, tijdens en na de coronamaatregelen. Zo verwachten ze meer inzicht te krijgen in de impact van beperkende maatregelen op het verkeer en openbaar vervoer. Met dit inzicht is dan een vervolgstap naar aanpassing makkelijker te maken.

Vooral in binnensteden zoals Utrecht centrum is er mede door de fietsstimulering een grote hoeveelheid fietsers op het fietspad. Bij fietsstimulering dien je dus ook altijd gelijk te kijken naar de vervolgstap. Wat als mensen meer gaan fietsen? Waar is dat dan? Hoe gaan we het spreiden? etc. 

Het aanhouden van de 1,5 meter op binnenstedelijke fietspaden is bijna niet mogelijk. Het aanpassen van de fietspaden soms ook niet. Dus kies eens een andere route die wat minder druk is. Het is leuk omdat je vaak nieuwe dingen ontdekt en dan is ineens een klein stukje extra fietsen zo erg nog niet.

  • Kunnen de smalle fietspaden de toestroom aan op het fietspad?

De fiets in Nederland

Wat er deze maand ook veel gepromoot is, is de oproep om zakelijk minder te reizen en gebruik te maken van werkplek reserveringsapp’s. Een verandering is een optimaal moment om andere of nieuwe keuzes te maken. 

Zo zijn er bijvoorbeeld aan diverse bedrijven leenfietsen ter beschikking gesteld om de e-bike wat vaker te ervaren. Ook mooi is het als je de fiets zelf uit kunt dragen. Kijk maar naar het voorbeeld van koningin Maxima. Dus kijk nu eens kritisch naar jezelf of je bedrijf en bespreek of bepaal welke veranderingen je nu kunt maken. Deze veranderingen zullen je op de langere termijn winst gaan opleveren! 

  • Oproep om zakelijk minder te reizen en gebruik te maken van werkplekreserveringsapp’s.
  • Amsterdam stelt leenfietsen ter beschikking. Deze zijn bedoeld voor leerlingen die geen fiets hebben en nu afhankelijk zijn van het ov. De fiets draagt bij aan het spreiden van de druk op het ov. 
  • Koningin Maxima gewoon op de fiets naar de opening van het museum.

De fiets in het buitenland

Door de pandemie heeft de fiets in het buitenland een sterke opmars gemaakt. Ondanks dat alle inkomende delegaties werden geannuleerd werden meer dan ooit hulpvragen gesteld. Ook ging men zelf actief in de actiemodus. Als lid van het DCE netwerk ben ik super trots op ons mooie netwerk waardoor we gezamenlijk meer mensen meer op de fiets kunnen helpen. Ook buiten Nederland.

  • Corona roept om nieuw mobiliteitsbeleid in België.
  • Drukte op de fietspaden. Angst voor corona zorgt wereldwijd voor extra fietspaden.
  • Heel Rome op de fiets.

Persoonlijk vind ik Rome een van de meest gave voorbeelden! In november 2017 was ik te gast bij de Nederlandse ambassadeur in Rome. Ik hoor het hem nog ongeveer zo zeggen: “We hebben nog een hele weg te gaan om de inwoners van Rome van de gevaarlijke niet elektrische scooters en auto’s op de fiets te krijgen, maar dat het een keer gaat lukken daar geloof ik in!”. Toen ik vol enthousiasme terug in Nederland vertelde over dat ook meer mensen in Rome gaan fietsen. Keken sommige mensen die in Rome waren geweest mij verbaast aan. “ Wat zeg je? Ze willen meer gaan fietsen in Rome? Nou ik moet het eerst nog maar eens zien…” Gek genoeg had ik er toch een goed gevoel over. Ik wist niet hoe lang, wanneer en hoe maar ik wist wel dat er een moment zou komen dat men in Rome meer zou gaan fietsen. Er is een pandemie die uiteindelijk ook voor mooie dingen zorgt. Super gaaf om te zien hoe het zich nu verder ontwikkeld.

5 mei 2020 5 jaar triple Joy!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Wat een feest had moeten worden voor klanten, relaties, familie en vrienden was uiteindelijk een gezinsfeestje thuis. Helaas gooide de pandemie roet in het eten. Maar hé we zijn gelukkig, gezond en wel. Graag neem ik jullie mee achter het ontstaan van triple Joy met het thema: Jocelyn vertel eens!

Hoe is triple Joy ontstaan? 

De fiets heeft altijd een rode draad in mijn leven gespeeld. Ik wilde graag buiten zijn, bezig zijn, baas kunnen zijn over mijn eigen agenda, ondernemen, ontwikkelen en iets goeds achter laten. In een baan als werknemer kon ik dat nooit daarom besloot ik mijn eigen weg te gaan vinden. Met de fiets in de hand, communicatie, gedragsverandering, kennis en ervaring in mijn rugzak besloot ik nieuwe wegen te vinden en nieuwe paden te ontdekken. Op 5 mei 2015 heb ik als statement triple Joy ingeschreven bij de KVK omdat het stond voor vrijheid. Niet vergeten waar je vandaan komt maar wel vooruit kijken naar de toekomst.

Waarom een bureau voor fietsstimulering?

Ik wil graag een toegankelijk en onafhankelijk aanspreekpunt zijn als mensen iets willen met de fiets. Maar niet weten hoe, wat, wanneer, waarmee, waarom etc. Zo is het niet wat wil ik verkopen, maar wat heb jij nodig? Voor iedereen is dit weer anders.

Wat doe je vooral?

Een bureau voor fietsstimulering werkt voornamelijk in projecten en aan programma’s. De klanten zijn bedrijven zoals gemeenten, mobiliteit adviesbureaus, NGO’s en provincies. Duurzaamheid, gezondheid, mobiliteit en participatie zijn belangrijke onderwerpen binnen deze bedrijven. Het actief inzetten en werken aan projecten en programma’s levert namelijk direct een bijdrage aan bereikbare steden, gezonde burgers, vitale leefomgeving en samenwerking met de burgers op. Met meer mensen meer op de fiets, en de fiets als vehikel kun je bijdragen aan de doelstellingen in deze thema’s. Soms is er behoefte aan een programma, dan weer aan een analyse of onderzoek, of een communitymanager. Dat maakt het werk ook zo divers maar wel zinvol en leuk!

In de maand juni is o.a. de wereld fietsdag en Nederland gaat steeds beetje bij beetje verder open. Mooi moment dus voor iedereen om op de fiets te stappen.

Mijn tip voor vandaag: “Pomp je banden op en stap op de fiets”!

Typhoon met Freez – Alles is gezegend

Alles is gezegend

Misschien komt alles goed

En alles heeft een reden

Al weet ik vaak niet hoe

Oh-oh-oh-oh-oh (Hey)

Ik weet niet wat we doen

Het lijkt genoeg

#groen #gezond #slim #fietsen #COVID-19 #cycling